Reklama

Pařížské silnice ovládli cyklisté a chodci.

Tisíce lidí, kteří v Paříži jezdí do práce, kvůli epidemii covidu-19 vyměnily veřejnou hromadnou dopravu za kolo či začaly chodit pěšky.  Mezi cyklisty a chodci však dochází i ke střetům.

Dvakrát denně, v nejrušnějších hodinách, centrum francouzské metropole zaplaví kolony cyklistů. Na mnoha místech byly rozšířeny cyklostezky s cílem přimět lidi, aby nejezdili metrem, kde hrozí přenos koronavirové nákazy.

Na křižovatkách a přechodech pro chodce se cyklisté střetávají se zástupy chodců. Někdy cyklisté jezdí na červenou, jindy chodci vstupují do cyklostezky, aniž by se rozhlédli. Nehody a střety jsou běžné.

"Cyklisté neberou na chodce mnoho ohledů. Prostě jedou," říká 66letá důchodkyně Nadine Lefebvrová. "Dnes ráno kolem mě projelo na chodníku kolo, protože se už nevešlo na silnici," dodala.

Loni v září senzory zaznamenaly v pařížských ulicích v průměru 55,8 průjezdů na kole za hodinu. Letos v září tento údaj stoupl na 97,2.

Reklama

Pařížská radnice vyslala do ulic strážníky, aby zjednali na cyklostezkách pořádek. Cyklistům, kteří porušují pravidla, mohou udělit na místě pokutu až 135 eur (zhruba 3700 korun).

Místostarosta Paříže David Belliard oznámil, že chce vytvořit "výbor za práva chodců" a vypracovat návrh, jak zlepšit soužití s cyklisty v ulicích. "Musíme chodce chránit," uvedl.

V předchozích letech se nejintenzivnější spory o místo v ulicích vedly mezi automobilisty a zastánci jiných, ekologičtějších způsobů dopravy. Socialistická starostka Paříže Anne Hidalgová nakonec spor vyřešila tím, že do mnoha ulic zakázala vjezd autům. Jejím konečným cílem je vytvořit z centra Paříže pěší zónu.

Centrální ulice Rue de Rivoli, která vede podél muzea Louvre, mívala tři pruhy pro automobilovou dopravu a jeden pro cyklisty. Od května letošního roku, kdy byl do ulice zakázán vjezd soukromým vozům, se poměr obrátil a cyklisté teď jezdí ve třech pruzích.

Zdroj: ČTK

Reklama

Komentáře

Reklama