
Z rádia v kavárně na rohu ulice liberijské metropole Monrovie zní hudba. Píseň má příjemný taneční rytmus, melodie je chytlavá. Poselství je ale vážné: "Zbav se strachu, neschovávej se. Ebola se dá přežít," rapuje Charles Yegba. Chce v lidech v Libérii vzbudit naději: stovky obyvatel této západoafrické země již totiž na ebolu zemřely, píše agentura DPA.
“Ebola Rap“ je příkladem stylu hipco, směsice hip hopu, rapu a tradičních rytmů doplněné hovorovým jazykem a politickým poselstvím. Popularity se tento unikátní africký styl dočkal hlavně během krvavé občanské války v 90. letech.
Yegba a další hudebníci využívají hipco, aby varovali před nebezpečím eboly. Zpívají písně o preventivních opatřeních, v nichž bojují proti mýtu, že ebola vůbec neexistuje, nebo vysvětlují, jak změnit tradiční způsoby chování, aby se snížilo riziko nákazy.
Píseň “State of Emergency“ (Výjimečný stav) od rapperů vystupujících pod jmény Tan Tan B a Quincy B lidi varuje před nakažlivostí eboly slovy: “Viděl jsem plakat matku, právě ztratila svého syna. Říkal jsem si, že jí můžu pomoct, chtěla totiž svézt. Ale pak mi říká moje baby: Pomož jí a umřeme všichni.“
“Ty písně jsou dobré. Zvyšují povědomí o ebole,“ říká novinář Calvin Brooks. Je to podle něj dobrý nápad využít hipco v boji s ebolou, protože hudba je v Libérii všudypřítomná. Lidé ji poslouchají v rádiu nebo v televizi, hudba hraje doma, v obchodech i u kadeřníka. Hity se stávají vyzváněcími melodiemi, děti si je zpívají na ulici.
“Hipco je důležitou součástí místní kultury,“ říká Adolphus Scott z dětského fondu UNICEF v Libérii. “Hipco dává hlas obyčejným lidem a umožňuje jim vyslovit se k tématům, které je trápí,“ dodává. UNICEF a ministerstvo zdravotnictví spolupracují s některými hudebníky a rádii, aby šířili osvětu o ebole.
Také zpěváci Deng, SoulFresh a FA díky podpoře Organizace Spojených národů vytvořili píseň s názvem “Ebola is real“ (Ebola je opravdová). Aby se osvěta dostala i ke staršímu publiku, pomohl UNICEF skupině Crusaders for Peace při vzniku písně o ebole doprovázené tradiční hudbou. Obě nahrávky rádia pouštějí stále dokola.
Cílem této kampaně je bojovat s názorem, že nemoc není nebezpečná, říká Scott. Pověry a snaha nepřipouštět si skutečná rizika jsou prý v Libérii hluboce zakořeněné. Spousta lidí se prý domnívá, že vláda šíří informace o ebole jen proto, aby se dostala k finanční pomoci ze zahraničí. Jiní si zase myslí, že virus do Afriky zavlekli zahraniční humanitární pracovníci. A počet nakažených přitom stále stoupá, varuje WHO.
Osvětové písně o ebole mají ale i temnou konkurenci: Písně plné pesimismu a dekadentních nálad jako “Ebola in Town“ (Ebola ve městě) od rapperů s přezdívkami Shadow a D-12 jsou rovněž v kurzu. Odborníci se obávají, že texty typu “ebola je velmi zlá, zabije tě cobydup“ můžou způsobit víc škody než užitku.
“Je mi z toho zle, když poslouchám tyhle negativní písně,“ říká 28letá studentka Comfort Johnsonová. “Ebola uvrhla celou zemi do strachu a tyhle písně mi připomínají lidské životy, které si vyžádala,“ dodává.
Zdroj: ČTK
Komentáře (12)
- odpovědět
Lis 15, 2014- odpovědět
Lis 15, 2014- odpovědět
Lis 15, 2014- odpovědět
Lis 15, 2014- odpovědět
Lis 15, 2014- odpovědět
Lis 15, 2014- odpovědět
Lis 15, 2014- odpovědět
Lis 15, 2014- odpovědět
Lis 15, 2014- odpovědět
Lis 15, 2014- odpovědět
Lis 15, 2014- odpovědět
Lis 15, 2014Přidat komentář