Výšková nemoc

V nadmořských výškách nad 2500 m je nedostatek kyslíku, což může způsobovat mírné nebo i životu nebezpečné zdravotní problémy, které jsou způsobeny nedostatečným přívodem kyslíku do svalů a mozku. Jsou kladeny velké nároky na plíce a srdce, aby tento nedostatek kompenzovaly.

Kromě nedostatečného přívodu kyslíku se při vzniku této nemoci uplatňuje i pokles barometrického tlaku, silné UV záření, suchý vzduch, pocení se ztrátami sodíků a draslíku a respirační alkalóza způsobená prohloubeným dýcháním.

Výšková nemoc se může vyskytnout i při déletrvajícím letu malým letadlem bez přetlakové kabiny ve výšce nad 2500 m.

Symptomy akutní nemoci z nadmořské výšky (AMS, Acute Mountain Sickness) se obvykle projeví během 24 hodin, ale mohou být až o tři týdny zpožděny.

Symptomy:

  • Bolest hlavy
  • Otupělost
  • Závratě
  • Potíže se spánkem
  • Ztráta chuti k jídlu
  • Dýchavičnost
  • Tlak či bolest na hrudi
  • Suchý a dráždivý kašel, v těžkých případech s vykašláváním zpěněného růžového hlenu
  • Nedostatečná koordinace a rovnováha
  • Poruchy vidění, dvojité vidění
  • Zmatenost či excitace
  • Iracionální chování
  • Nadýmání, popř. průjmy
  • Zvracení
  • Ospalost
  • Bezvědomí

    Rizikovým faktorem je nadváha a nedostatečná fyzická kondice.

    Mírné příznaky odstraníte tak, že zůstanete 1 nebo 2 dny ve stejné nadmořské výšce, dokud příznaky neodezní.

    Pokud symptomy přetrvávají nebo se zhoršují je nutno okamžitě sestoupit níže.

    Nedoporučuje se užívat léky, které by mohly zamaskovat symptomy.

    Prevence:


    Stoupejte pomalu - po překonání 1000m si dva až tři dny odpočiňte. Pokud se do vyšší nadmořské výšky dostanete letadlem je nutno též se dva až tři dny aklimatizovat, lépe celý týden.

    Je vhodné spát v nižších nadmořských výškách než v těch, které jste ten den dosáhli. Ve výškách nad 3000 m by místo na přenocování nemělo být více než o 300 m výše než předešlé noci.

    Pijte hodně tekutin a vyhněte se alkoholu, který dehydratuje.

    Jezte lehká jídla. Potraviny s polysacharidy jsou nejlepší zdroj energie.

    Nepoužívejte sedativa.

    Autor: mk

  • Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
    Diskuze ke článku
    Přidat komentář

    Komentáře (2)

    • Obrázek uživatele coroner
      coroner (anonym)

      Důležité také je, kde a jak k té fyzické kondici přijdeme. Při vysokohorské "turistice" většinou jako první odpadávají svalovci z posiloven. Naopak sušinkové, o kterých by si člověk myslel, že padnou po prvních sto metrech, si vedou velice dobře. Stačí se podívat třeba na vedoucí zájezdů cestovek, které se lezením zabývají.

      Led 07, 2004
    • Obrázek uživatele emergency
      emergency (anonym)

      coroner drž rači tu hubu

      Srp 12, 2010

    Přidat komentář

    Reklama

    Reklama