Reklama

Léčitelé

objektivní (Pá, 26. 9. 2008 - 13:09)

Lékaři a léčitelé mohou začít spolupracovat, až budou mít stejné podmínky a stejnou zodpovědnost.
Lékař musí mít odpovídající vzdělání, musí vést lékařskou dokumentaci, je tudíž zodpovědný za léčbu, musí dodržovat lékařské postupy,...
léčitel radí, nikdo nekontroluje jeho znalosti, vzdělání, většinou nevede dokumentaci, nemá tudíž zodpovědnost,...
Jak si představujete jejich spolupráci ???
Já si ji představuji tak, že léčitelé by měli svou komoru, která by akreditovala a kontrolovala jejich vzdělání, znalosti a hlavně by museli vést dokumentaci a měli by mít zodpovědnost,....
Asi by se oddělili ti skuteční od podvodníků,.. ale to je asi hudba budoucnosti,....

Natura, pro Jin (Pá, 26. 9. 2008 - 12:09)

Léčitelé a lékaři by měli SPOLUPRACOVAT. To je celé tajemství. To by ale (někteří) lékaři museli připustit, že člověk není jen tělo.

Dožíváme se vyššího věku a také ale většího počtu civilizačních chorob, které jsme dříve neznali, páč jsme se jich nedožili.
Všimni si starých lidí. Většina není šťastná. Všechny trápí bud zdraví, nebo samota, většinou obojí.
Takový dlouhý život nechci. Ty ano?

jindřich,pro Na (Pá, 26. 9. 2008 - 10:09)

Nejsem Sisyfovec/nemám tituly/,nejsem zblblý
léčitel.V této diskusi se probírají léčitelé.
Nezastávám se jen lékařů,ale díky lékařům se
dožíváme vyššího věku díky pokroku jejich
medicíny.Nechte léčit pouze léčitele a jsme
zpátky ve STŘEDOVĚKU,kdy budeme umírat na
banální nemoci a zbytečně budeme trpět.
Léčitelé by se neměli označovat za podvodníky.Pouze u nich rozlišit,zda POMÁHAJÍ
/to může dělat úplně každý člověk na světě/
nebo skutečně LÉČÍ/těch je možná pár desítek v Čr/.
Lékaři buď mají zájem se zdokonalovat nebo na
to kašlou.
Léčitelé TO MUSÍ MÍT DANÉ se zdokonalovat,
jinak pouze POMÁHAJÍ a to může dělat každý.
Nevědomé ubližování léčiteli je díky jejich
nemožnosti se zdokonalovat a nezvládnutí
sebe samého.Tito léčitelé by neměli vůbec
léčit druhé lidi.Sám sebe ať léčí.

Natura (St, 24. 9. 2008 - 16:09)

Ani mě nehne!

Návštěvník (Út, 23. 9. 2008 - 18:09)

naturo zalez

Natura (Út, 23. 9. 2008 - 15:09)

Nepochybně jsou mnozí podvodníci, a v lepším případě jen nevědomě ubližují....ale to mnozí lékaři také, a taky mají své "kluby" (ČLK) a platíme je všichni bez rozdílu. A taky nepomáhají. Tak co s tím?

jindřich,k léči (Út, 23. 9. 2008 - 10:09)

V dnešní době jsou tisíce léčitelů a noví
přibývají.Mají své kluby.Kde je nějaké
hodnocení léčitelů z jednotlivých klubů?
Co dělá vedení těchto klubů?
Že by Česká republika měla požehnání od
svatých bytostí a v rámci jejich požehnání
seslala na Českou republiku tisíce zázračných léčitelů?
Něco tu nehraje.

Natura (Ne, 21. 9. 2008 - 14:09)

Proč? Co ti proved?

pro Kačku (Ne, 21. 9. 2008 - 13:09)

hlavně se vyhni Zapletalovi

Kačka (Ne, 21. 9. 2008 - 12:09)

Dobrý den,

pročetla jsem si pozorně tyto stránky. Trápí mě padání vlasů podmíněné hormony a stresem, už několik let. Dříve mi pomohl jeden léčitel, kterého jsem potkala jen náhodně. Hodně věřící člověk. Za pomoc nic nechtěl, říkal, že by jinak své schopnosti ztratil. Byl skvělý diagnostik, hned věděl co nefunguje, který hormon je špatně a který enzym je špatně a kterýma bylinkama či lékama se vše spraví a také používal k léčení ruce. Byl to takový anděl, tenkrát to pomohlo na 4 roky. Pomohl mě dostat s hormonů a vlasy přestaly do měsíce padat a už nezačly a krásné všude zarostly. Díky jeho léčbě se mi podařilo i otěhotnět bez problémů, nevím jak, ale nějakým působení se mi zvýšily hladiny ženských hormonů, které do té doby byly nízské. Byla jsem opravdu š'tastná¨, protože do té doby mi nikdo nedokázal opravdu pomoci, doktoři vyzkoušeli všechno možné, prošly všemi testy, vše v normě jen hraniční štítná žláza pro hypofunkci, málo ženských hormonů, mužské v normě - jen asi větší citlivost. Tento člověk mi tenkrát moc pomohl.....Bohužel shodou osudu a po obrovském stresu se hormony a vlasy rozhýbaly obrovskou rychlostí...doktoři už rok zkouší vše možné a zatím mi nic nezabírá, nebo naopak ubližuje. Problém nenašli ani endokrinologové ani kožní....zkoušela jsem i akupunkturu a další léčitelé....bohužel většina léčitelů je jen za peníze a komerční a tak nic nefunguje, jen už i peníze docházejí,ale nechci to vzdát. Tenkrát mě potkalo zdraví díky tomuto člověku a tak jsem se chtěla zeptat, jestli nezná někdo ve svém okolí nějakého léčitele či člověka, který opravdu má tyto vyjímečné schopnosti. Prý si většinou neberou peníze jako tento starý pán. Vyhlášený byl i páter Ferda , ale ten už nežije. Prosim napište mi vaše zkušenosti či tipy. Bohužel řada lidí tady uvádí ,že se jim někoho takového podařilo najít , ale bohužel bez kontaktu. Prosim napište mi na kakacka77"seznam.cz nebo sem.

Budu Vám opravdu vděčná. Předem mnohokrát děkuji.

kika (So, 13. 9. 2008 - 23:09)

tak a je to !!!!!!!!!!!!!!!

kika (So, 13. 9. 2008 - 22:09)

tak ho trochu posuneme,né?

kika (So, 13. 9. 2008 - 22:09)

tak ho trochu posuneme,né?

kika (So, 13. 9. 2008 - 22:09)

tak ho trochu posuneme,né?

kika (So, 13. 9. 2008 - 22:09)

tak ho trochu posuneme,né?

kika (So, 13. 9. 2008 - 22:09)

tak ho trochu posuneme,né?

Návštěvník (So, 13. 9. 2008 - 15:09)

Hele, fanatický obdivovatel léčitelů opět zde

Návštěvník (Pá, 5. 9. 2008 - 12:09)

zcela vystačující-děkuji

Návštěvník (Pá, 5. 9. 2008 - 11:09)

Arabský kulturní okruh
Arabská hudba ve své klasické tradici je souhrnem nejrůznějších prvků zemí, ovládnutých islámem - především ze Středomoří, Předního a Středního východu. Zatímco lidové tradice jednotlivých zemí jsou často podstatně odlišné, je jednotná klasická tradice společná všem arabsky mluvícím zemím; jednota se projevuje především v teorii a terminologii, ale částečně i v interpretační praxi, modálních strukturách nebo typech nástrojového doprovodu).
Následující pokus o nástin dějin a. h. musí být - zejména vzhledem k obtížné dostupnosti výchozích pramenů - jen neúplný (např. podle M. Haase a H. Oesche nelze v současnosti napsat dějiny hudby islámského světa). Jeho opěrnými body jsou podstatné hudebně-teoretické spisy, které měly v dějinách a. h. mimořádný význam, a ikonografický materiál. Ten je sice relativně nepočetný (vzhledem k různě přísně dodržovanému zákazu zobrazování živých bytostí, vycházejícímu z islámu), ale zato velmi hodnověrný (zobrazení mělo být podle islámu schopno vlastního života).
Z předislámského období (do r. 622) nejsou žádné přímé zprávy o hud. reáliích. Dochované termíny umožňují pouze určení pěstovaných žánrů: "hudá" (karavanní zpěv) a "nasb" byly spojovány s mužskými interprety, zatímco "zpívající otrokyně" (qajna) prováděly lehčí zábavní zpěvy "sinád", "harádž" za doprovodu nástrojů, nejčastěji loutny (muwattar), šalmaje (mizmár) nebo bubnu (daff). V prvním století islámu (do r. 750) sídlila vládnoucí dynastie Umajjovců v Damašku. Ikonografický materiál té doby zachycuje loutnu pandoru, hráče na hoboj a tanečnici. Damašek se stal postupně centrem obrovské říše, v níž se šíříla obliba perské hudby (perská melodika ovlivňovala arabskou, do hud. literatury proniká perská terminologie).
R. 750 byla dynastie Umajjovců vystřídána Abbásovci (750 - 1258), kteří budují dvůr v Bagdádu. Následující 2 stol. jsou označována jako zlatý věk a.h. V prostředí vzdělaného dvorského publika vzniká nejen vyhraněný náročný interpretační styl, ale i první arabská hudebně-teoretická literatura, písemně jsou fixovány některé melodické mody a rytmické vzorce (viz níže), je překládáno a arabizováno antické hudebně-teoretické dědictví. Snad od konce 9. stol. používaná označení pro hudbu "ghiná" a "músiqí" ukazují na 2 rozličné tradice reflexe: autochtonní arabskou (Ibn al-Munaqqim, al-Mawsilí, al-Isfahání) a řeckou (al-Kindí, al-Farábí). Mezi nejvýznamnější teoretické spisy patří vedle Munaqqimova pojednání o modech (Risála fí l-músiqí, konec 9. stol., vztahující se ale ke starší praxi), 21svazkový Kitáb al-aghání (Kniha písní) al-Isfaháního z 10. stol., která obsahuje texty arabských písní údajně z předislámského období až do 10. stol. spolu s životopisy spisovatelů, skladatelů i interpretů,nebo spisy al-Farábího, např. Kitáb al-músiqí al-kabír (Velká kniha o hudbě), a al-Kindího, které se vyrovnávají s antickým dědictvím a v jeho duchu pojímají hudbu jako vědu. Pro vývoj teorie modů a rytmu je významná "Kniha cyklů" (Kitáb al-adwár) Safí ad-Dína (13. stol.).
Po pádu Damašku (750) se dyn. Umajjovců usazuje ve španělské Cordóbě. Legendární hráč na loutnu Zyrjab tu r. 822 zakládá hudební akademii. Smísením arabské hudební tradice s vlivy berberskými a západogótskými se v prostředí politicky odlišném od východní části islámské říše (západ je zejména od 11. stol. rozdrobenější) formuje andalúzská hudba s vlastními hudebními formami i interpretační praxí. Dnešní hudba Maghrebu (Maroko, Tunis, Alžírsko) je všeobecně považována za navazující na andalúzskou tradici, která byla do Maghrebu přenesena zejména mezi 13. a 17. stol.
Rozdělení islámské říše na východní (Abbásovci v Bagdádu) a západní (Umajjovci v Cordóbě) část r. 750 je jen prvním z nepřehledné řady dělení: Ve 13. stol. připojují Mongolové jihozápadní Asii ke své říši, která v době největšího rozkvětu dosahovala na západě až do Anatólie a na východě do Číny (tudy proudily obousměrně vlivy). Po nich se ujímají vlády osmanští Turci, kteří ovládají po pádu Konstantinopole (1453) největší islámskou říši. Mamlúkové vládnou v Egyptě, Palestině a Sýrii (1250 - 1517). V Persii je poč. 17. stol. založena ší´itská monarchie Safíovců. V severní Indii existuje sultanát od 12. stol. Vrchol indo-islámské kultury představuje vláda Moghulů (1526 - 1858), která je zrušena Angličany teprve v 19. stol. K islámu se hlásí také stepní národy jižního Ruska a střední Asie. Arabští a indičtí kupci přinášejí islám v 16. stol i do jihovýchodní Asie.
Přímým historiografickým důsledkem těchto změn je naprostá nepřehlednost a velmi obtížná vědecká zpracovatelnost období od 11. do 19. stol. Arabskými historiky je období turecké nadvlády považováno za dobu úpadku klasických tradic. Velmi nesnadno zachytitelné jsou různé regionální obnovné tendence , probíhající na některých dvorech místních velmožů (ikonografický materiál zachycuje nejčastěji různé slavnostní scény , hostiny apod. s tanečnicemi, nebo vojenské orchestry, jimž byl připisován značný význam).
Teorie: Nejstarší známé teoretické spisy 9. a 10. stol (Risála, Kitáb al-músiqí..) se zabývají především 2 tématy: kosmologickými aspekty hudby a analýzou intervalů a stupnic. První oblast je určována především tzv. číselnou symbolikou: Číslo je spojujícím faktorem jinak nesouvisejících jevů (např. počet strun - roční období - živly ...) Určování velikostí intervalů procházelo v dějinách a.h. vývojem. Od počátku byla východiskem loutna ´ud, podle jejíchž prázdných strun nebo umístění pražců (zřejmě pouze teoretických) se nazývaly jednotlivé tóny. Ve 2 oktávách, které představují celý prostor arabské hudební teorie, se žádný název tónu neopakuje. Pojem absolutní výšky je a.h. cizí. Zatímco Risála rozeznává 10 tónů uvnitř oktávy pozdější teoretikové jich uznávají 17 (Safí ad-Dín, 13. stol.) až 24 (al-Farábí, 10. stol., M. Mišaka, 18. stol.) Heptatonické stupnice (později mody) jsou základem makámového systému (maqám). Safí ad-Dín jich vytváří v Knize cyklů (Kitáb al-adwár) 12 základních a 6 odvozených. Stupnice jsou chápány jako spojení tetra- a pentachordu, resp. dvou tetrachordů a celého tónu. Spojení tetrachordu je určeno pravidly (např. nejsou spojovány diatonické a nediatonické tetrachordy). Modus vycházející ze stupnice je charakterizován nejběžněji počátečním a závěrečným tónem, někdy i příznačným průběhem melodie. Ve 14. a 15. stol. byl tento systém rozšířen: větší důraz byl přisouzen příznačným melodickým obratům. Tento modální systém, různě obměňovaný pozdějšími teoretiky, doznal podstatné změny až v 19. stol., kdy Libanonec Michael Mišaka rozdělil oktávu na 24 přibližně stejných dílů (každý cca 50 C). Tento systém, umožňující transpozice všech modů, je běžně přijímán na Předním východě.
Také tradiční teorie rytmu má kořeny v Safí ad-Dínově Kitáb al-adwár. Tam je ještě bezprostředně spojena s prozodickou teorií: je odvozena od struktury verše. Pozdější - klasická - tradice používá pojmu "wazn" (míra) pro označení metro-rytmické formule, která strukturuje časový průběh skladeb s pevnou rytmicko-časovou organizací (jsou i skladby s volným rytmem - např. Maqám al-´Iráqí). Wazn je tvořen 2, 3 nebo 4 oddíly, které jsou určeny kvalitativně i kvantitativně . Podobně jako u indické tály je wazn prováděn doprovodným bicím nástrojem. např. bubnem tabl, tamburínou tar, darabukkou, nebo párem tympánů tbilat. Současný rytmický repertoár obsahuje asi 100 waznů; arabští hudebníci se je učí zpaměti pomocí onomatopoických slabik.

Žánry: zatímco v předislámském období nebyla vedena zřetelná hranice mezi sakrální a profánní hudbou, se vznikem a písemnou fixací Koránu jako božího slova začala dodnes neuzavřená diskuze o přípustnosti resp. vhodnosti provozování a poslechu vokální i instrumentální hudby (klasická hudba byla prvními náboženskými autoritami Muhammadem počínaje nazírána jako frivolní). Pod tímto zorným úhlem je arabská hudba tradičně dělena na 1) náboženskou, 2) klasickou, úzce spojenou s poezií, a 3) lidovou.

Duchovní hudba zahrnuje 3 základní oblasti: formy spojené s mešitou (čtení Koránu, výzvy k modlitbám z minaretu); hudbu mystických řádů; neliturgické formy svátku mawlid.
Přednes Koránu (qirá´a) je podřízen přísným pravidlům (výslovnost, přízvuky, pomlky, 3 základní rychlosti); jejich hlavním cílem je zachování jednotné formy a zabránění průniku vlivů z klasické hudby. Melodický průběh téhož textu se může u různých přednašečů podstatně lišit.
Přednes výzvy k modlitbám (ádhán) z minaretu má - i při velké variabilitě v jednotlivých mešitách - některé společné rysy: rozvíjí se ve 12 melodických frázích, založených na makámové řadě, melodická křivka vrcholí v 7. frázi .Ádhán má tytéž rysy i u izolovaných muslimských komunit, např. v Nepálu.
Hudba pobožností muslimských mystiků (súfí) má přivést zůčastněné ke stavu tranzu, který je chápán jako nejvyšší sjednocení s Alláhem. Z dostupných pramenů je zřejmé, že v průběhu dějin měla hudební stránka obřadů různou podobu - od orchestrální po komorní, v současnosti např. v Anatólii, tradiční oblasti súfijů, přežívá zpěv s doprovodem bubnů a náje, spojený s charakteristickou gestikou. Slavnosti k výročí narození Muhammada (mawlid) sestávají z částí shodných v celém islámském světě (básně o životě Proroka, přednes Koránu, modlitby) a z částí regionálně odlišných (tance, písně).
Základní formou klasické a. h. je nauba (též fasl, wasla) ve dvou hlavních podobách: východní (Sýrie, Egypt) a západní (Maghreb). V současné době bývají ale častěji prováděny jednotlivé části nauby, např. taqsím (vizmaqám). V Iráku je nejrozšířenější formou al-maqám al-´Iráqí (viz maqám), v Egyptě je za nejdokonalejšího představitele maqámového fenomenu považován od 19. stol. dór

Návštěvník (Pá, 5. 9. 2008 - 11:09)

Arabský kulturní okruh
Arabská hudba ve své klasické tradici je souhrnem nejrůznějších prvků zemí, ovládnutých islámem - především ze Středomoří, Předního a Středního východu. Zatímco lidové tradice jednotlivých zemí jsou často podstatně odlišné, je jednotná klasická tradice společná všem arabsky mluvícím zemím; jednota se projevuje především v teorii a terminologii, ale částečně i v interpretační praxi, modálních strukturách nebo typech nástrojového doprovodu).
Následující pokus o nástin dějin a. h. musí být - zejména vzhledem k obtížné dostupnosti výchozích pramenů - jen neúplný (např. podle M. Haase a H. Oesche nelze v současnosti napsat dějiny hudby islámského světa). Jeho opěrnými body jsou podstatné hudebně-teoretické spisy, které měly v dějinách a. h. mimořádný význam, a ikonografický materiál. Ten je sice relativně nepočetný (vzhledem k různě přísně dodržovanému zákazu zobrazování živých bytostí, vycházejícímu z islámu), ale zato velmi hodnověrný (zobrazení mělo být podle islámu schopno vlastního života).
Z předislámského období (do r. 622) nejsou žádné přímé zprávy o hud. reáliích. Dochované termíny umožňují pouze určení pěstovaných žánrů: "hudá" (karavanní zpěv) a "nasb" byly spojovány s mužskými interprety, zatímco "zpívající otrokyně" (qajna) prováděly lehčí zábavní zpěvy "sinád", "harádž" za doprovodu nástrojů, nejčastěji loutny (muwattar), šalmaje (mizmár) nebo bubnu (daff). V prvním století islámu (do r. 750) sídlila vládnoucí dynastie Umajjovců v Damašku. Ikonografický materiál té doby zachycuje loutnu pandoru, hráče na hoboj a tanečnici. Damašek se stal postupně centrem obrovské říše, v níž se šíříla obliba perské hudby (perská melodika ovlivňovala arabskou, do hud. literatury proniká perská terminologie).
R. 750 byla dynastie Umajjovců vystřídána Abbásovci (750 - 1258), kteří budují dvůr v Bagdádu. Následující 2 stol. jsou označována jako zlatý věk a.h. V prostředí vzdělaného dvorského publika vzniká nejen vyhraněný náročný interpretační styl, ale i první arabská hudebně-teoretická literatura, písemně jsou fixovány některé melodické mody a rytmické vzorce (viz níže), je překládáno a arabizováno antické hudebně-teoretické dědictví. Snad od konce 9. stol. používaná označení pro hudbu "ghiná" a "músiqí" ukazují na 2 rozličné tradice reflexe: autochtonní arabskou (Ibn al-Munaqqim, al-Mawsilí, al-Isfahání) a řeckou (al-Kindí, al-Farábí). Mezi nejvýznamnější teoretické spisy patří vedle Munaqqimova pojednání o modech (Risála fí l-músiqí, konec 9. stol., vztahující se ale ke starší praxi), 21svazkový Kitáb al-aghání (Kniha písní) al-Isfaháního z 10. stol., která obsahuje texty arabských písní údajně z předislámského období až do 10. stol. spolu s životopisy spisovatelů, skladatelů i interpretů,nebo spisy al-Farábího, např. Kitáb al-músiqí al-kabír (Velká kniha o hudbě), a al-Kindího, které se vyrovnávají s antickým dědictvím a v jeho duchu pojímají hudbu jako vědu. Pro vývoj teorie modů a rytmu je významná "Kniha cyklů" (Kitáb al-adwár) Safí ad-Dína (13. stol.).
Po pádu Damašku (750) se dyn. Umajjovců usazuje ve španělské Cordóbě. Legendární hráč na loutnu Zyrjab tu r. 822 zakládá hudební akademii. Smísením arabské hudební tradice s vlivy berberskými a západogótskými se v prostředí politicky odlišném od východní části islámské říše (západ je zejména od 11. stol. rozdrobenější) formuje andalúzská hudba s vlastními hudebními formami i interpretační praxí. Dnešní hudba Maghrebu (Maroko, Tunis, Alžírsko) je všeobecně považována za navazující na andalúzskou tradici, která byla do Maghrebu přenesena zejména mezi 13. a 17. stol.
Rozdělení islámské říše na východní (Abbásovci v Bagdádu) a západní (Umajjovci v Cordóbě) část r. 750 je jen prvním z nepřehledné řady dělení: Ve 13. stol. připojují Mongolové jihozápadní Asii ke své říši, která v době největšího rozkvětu dosahovala na západě až do Anatólie a na východě do Číny (tudy proudily obousměrně vlivy). Po nich se ujímají vlády osmanští Turci, kteří ovládají po pádu Konstantinopole (1453) největší islámskou říši. Mamlúkové vládnou v Egyptě, Palestině a Sýrii (1250 - 1517). V Persii je poč. 17. stol. založena ší´itská monarchie Safíovců. V severní Indii existuje sultanát od 12. stol. Vrchol indo-islámské kultury představuje vláda Moghulů (1526 - 1858), která je zrušena Angličany teprve v 19. stol. K islámu se hlásí také stepní národy jižního Ruska a střední Asie. Arabští a indičtí kupci přinášejí islám v 16. stol i do jihovýchodní Asie.
Přímým historiografickým důsledkem těchto změn je naprostá nepřehlednost a velmi obtížná vědecká zpracovatelnost období od 11. do 19. stol. Arabskými historiky je období turecké nadvlády považováno za dobu úpadku klasických tradic. Velmi nesnadno zachytitelné jsou různé regionální obnovné tendence , probíhající na některých dvorech místních velmožů (ikonografický materiál zachycuje nejčastěji různé slavnostní scény , hostiny apod. s tanečnicemi, nebo vojenské orchestry, jimž byl připisován značný význam).
Teorie: Nejstarší známé teoretické spisy 9. a 10. stol (Risála, Kitáb al-músiqí..) se zabývají především 2 tématy: kosmologickými aspekty hudby a analýzou intervalů a stupnic. První oblast je určována především tzv. číselnou symbolikou: Číslo je spojujícím faktorem jinak nesouvisejících jevů (např. počet strun - roční období - živly ...) Určování velikostí intervalů procházelo v dějinách a.h. vývojem. Od počátku byla východiskem loutna ´ud, podle jejíchž prázdných strun nebo umístění pražců (zřejmě pouze teoretických) se nazývaly jednotlivé tóny. Ve 2 oktávách, které představují celý prostor arabské hudební teorie, se žádný název tónu neopakuje. Pojem absolutní výšky je a.h. cizí. Zatímco Risála rozeznává 10 tónů uvnitř oktávy pozdější teoretikové jich uznávají 17 (Safí ad-Dín, 13. stol.) až 24 (al-Farábí, 10. stol., M. Mišaka, 18. stol.) Heptatonické stupnice (později mody) jsou základem makámového systému (maqám). Safí ad-Dín jich vytváří v Knize cyklů (Kitáb al-adwár) 12 základních a 6 odvozených. Stupnice jsou chápány jako spojení tetra- a pentachordu, resp. dvou tetrachordů a celého tónu. Spojení tetrachordu je určeno pravidly (např. nejsou spojovány diatonické a nediatonické tetrachordy). Modus vycházející ze stupnice je charakterizován nejběžněji počátečním a závěrečným tónem, někdy i příznačným průběhem melodie. Ve 14. a 15. stol. byl tento systém rozšířen: větší důraz byl přisouzen příznačným melodickým obratům. Tento modální systém, různě obměňovaný pozdějšími teoretiky, doznal podstatné změny až v 19. stol., kdy Libanonec Michael Mišaka rozdělil oktávu na 24 přibližně stejných dílů (každý cca 50 C). Tento systém, umožňující transpozice všech modů, je běžně přijímán na Předním východě.
Také tradiční teorie rytmu má kořeny v Safí ad-Dínově Kitáb al-adwár. Tam je ještě bezprostředně spojena s prozodickou teorií: je odvozena od struktury verše. Pozdější - klasická - tradice používá pojmu "wazn" (míra) pro označení metro-rytmické formule, která strukturuje časový průběh skladeb s pevnou rytmicko-časovou organizací (jsou i skladby s volným rytmem - např. Maqám al-´Iráqí). Wazn je tvořen 2, 3 nebo 4 oddíly, které jsou určeny kvalitativně i kvantitativně . Podobně jako u indické tály je wazn prováděn doprovodným bicím nástrojem. např. bubnem tabl, tamburínou tar, darabukkou, nebo párem tympánů tbilat. Současný rytmický repertoár obsahuje asi 100 waznů; arabští hudebníci se je učí zpaměti pomocí onomatopoických slabik.

Žánry: zatímco v předislámském období nebyla vedena zřetelná hranice mezi sakrální a profánní hudbou, se vznikem a písemnou fixací Koránu jako božího slova začala dodnes neuzavřená diskuze o přípustnosti resp. vhodnosti provozování a poslechu vokální i instrumentální hudby (klasická hudba byla prvními náboženskými autoritami Muhammadem počínaje nazírána jako frivolní). Pod tímto zorným úhlem je arabská hudba tradičně dělena na 1) náboženskou, 2) klasickou, úzce spojenou s poezií, a 3) lidovou.

Duchovní hudba zahrnuje 3 základní oblasti: formy spojené s mešitou (čtení Koránu, výzvy k modlitbám z minaretu); hudbu mystických řádů; neliturgické formy svátku mawlid.
Přednes Koránu (qirá´a) je podřízen přísným pravidlům (výslovnost, přízvuky, pomlky, 3 základní rychlosti); jejich hlavním cílem je zachování jednotné formy a zabránění průniku vlivů z klasické hudby. Melodický průběh téhož textu se může u různých přednašečů podstatně lišit.
Přednes výzvy k modlitbám (ádhán) z minaretu má - i při velké variabilitě v jednotlivých mešitách - některé společné rysy: rozvíjí se ve 12 melodických frázích, založených na makámové řadě, melodická křivka vrcholí v 7. frázi .Ádhán má tytéž rysy i u izolovaných muslimských komunit, např. v Nepálu.
Hudba pobožností muslimských mystiků (súfí) má přivést zůčastněné ke stavu tranzu, který je chápán jako nejvyšší sjednocení s Alláhem. Z dostupných pramenů je zřejmé, že v průběhu dějin měla hudební stránka obřadů různou podobu - od orchestrální po komorní, v současnosti např. v Anatólii, tradiční oblasti súfijů, přežívá zpěv s doprovodem bubnů a náje, spojený s charakteristickou gestikou. Slavnosti k výročí narození Muhammada (mawlid) sestávají z částí shodných v celém islámském světě (básně o životě Proroka, přednes Koránu, modlitby) a z částí regionálně odlišných (tance, písně).
Základní formou klasické a. h. je nauba (též fasl, wasla) ve dvou hlavních podobách: východní (Sýrie, Egypt) a západní (Maghreb). V současné době bývají ale častěji prováděny jednotlivé části nauby, např. taqsím (vizmaqám). V Iráku je nejrozšířenější formou al-maqám al-´Iráqí (viz maqám), v Egyptě je za nejdokonalejšího představitele maqámového fenomenu považován od 19. stol. dór

Reklama

Přidat komentář