Hnutí Haré Kršna
Historie
Zásluhu na rozšíření tohoto indického náboženství má bengálský brahmán Čaitanja Maháprabhu (1486/1487?1534). Tento světec, jehož višnuisté považují za jedno z Kršnových vtělení, kázal o tom, že k božství je možné dojít pouze cestou oddanosti (bhakti). Ta se nejlépe projeví v radostném zpěvu slov ?Haré Kršna, Haré Kršna, Kršna Kršna, Haré Haré; Haré Ráma, Haré Ráma, Ráma Ráma, Haré Haré?, v tanci a hudbě. Ve slovech této velké mantry (mahámantry) je oslavován bůh Kršna a jeho druhá inkarnace ? princ Ráma.
Láskyplná oddanost k bohu Kršnovi a zpívání jeho svatých jmen se ve 20. století rozšířily na Západě díky muži, který se narodil se jménem Abhaj Čaran De (1896?1977) v Kalkatě. Roku 1922 se rozhodl pro poslání šířit náboženství indických posvátných knih a o deset let později byl svým učitelem Bhaktisiddhántou Sarasvatím zasvěcen do Čaitanjova směru višnuismu (do gaudíjské sampradáji). Od počátku se orientoval na šíření gaudíjského višnuismu do anglicky mluvících zemí. Do angličtiny přeložil a komentoval skladbu o Kršnovi Bhagavadgíta a pokračoval v překladech a výkladech dalších děl.
V 69 letech (v roce 1965) odjel do USA, kde jako Bhaktivédanta svámí (v roce 1968 přijal titul Prabhupáda) postupně získal obdivovatele především v subkultuře hippies. K jeho velkým příznivcům patřil básník Allen Ginsberg (1926?1997) a bývalý člen hudební skupiny Beatles George Harrison (1943?2002). Rok po příjezdu do USA založil Mezinárodní společnost pro vědomí Krišny (ISKCON), která měla v době jeho smrti již množství ášramů (klášterů), chrámů, škol a farem.
Prabhupáda před smrtí svěřil vedení organizace do rukou Správní komise o jedenácti členech. Někteří z těchto guruů však brzy po roce 1977 způsobili hnutí skandály a sobě i trestní stíhání. Celosvětová společnost oddaných Kršnovi pak musela být reorganizována, ale ještě několikrát byla postižena rozkoly. Zvláště citlivé pro hnutí bylo vyloučení Kirtanándy svámí Bhaktipády, zakladatele největšího amerického centra, Nového Vrindavánu v západní Virginii, k němuž došlo roku 1987. Na konci devadesátých let bylo hnutí postiženo dalším skandálem v souvislosti se zneužíváním dětí ve školách, provozovaných touto náboženskou společností.
Učení
Základní věroučnou literaturou jsou indické náboženské spisy (tzv. védská literatura), především Prabhupádův překlad a komentář Bhagavadgíty a Bhágavatamu (Bhágavatapúrany). Rozsah Prabhupádova literárního odkazu (překlady, komentáře i původní díla) je ohromný a oddaní Kršny k ní přistupují jako ke kanonické literatuře.
Prabhupádův následovník a Kršnův oddaný je veden k jednoduchému, až asketickému životu v duchu védských písem a podle Prabhupádových instrukcí. V chrámech a na farmách vstává již kolem čtvrté hodiny ranní, sprchuje se studenou vodou, vykonává pravidelné ranní obřady buzení, mytí a krmení božstev, účastní se společného uctívání Kršny. Každodenní činnost je velmi různorodá: zahrnuje jak tvrdou zemědělskou práci na farmě, tak např. překlady knih a jejich distribuci, pořádání přednášek, veřejné zpívaní mahámantry apod. Významnou součástí sádhany (denní cesty k dokonalosti) je jídlo. Vegetariánská strava oddaných je nápaditě upravena pomocí desítek druhů indických koření.
Tento prostý způsob života má být doplněn hlubokým duchovním poznáním a přiblížením se Kršnovi především prostřednictvím zpěvu mahámantry. Prabhupáda doporučoval opakovat mahámantru (džapovat) za pomoci mály, obdoby růžence o stu osmi kuličkách, a to šestnáctkrát denně. Tyto mahámantry vysloví oddaný zpravidla brzy ráno asi za dvě hodiny soustředěné džapy. Během dne pak džapuje dále podle možností, které mu poskytuje jeho práce. Džapováním má dojít k osvobození mysli oddaného od připoutanosti k hmotným požitkům. Dále se oddaný řídí čtyřmi zásadami, které přikazují vegetariánství, zakazují omamné látky, sex mimo manželství a mimo záměr zplodit potomka a hazardní hry. Ti, kdo ještě nedodržují tyto čtyři regulativní principy nebo nesplňují doporučené množství mahámanter, mohou praktikovat vědomí Kršny na své úrovni a podle svých možností i mimo komunitu.
Oddanost Kršnovi se v praxi nejvíce projeví oddaností duchovnímu učiteli. Védská literatura vysvětluje, že právě duchovní učitel může oddaného vést k probuzení jeho božského vědomí a uvědomění si skutečné duchovní totožnosti, tedy k poznání, že je věčnou duší a že tělo je pouze dočasným oděvem. Toto poznání pomůže oddanému rozvinout lásku ke Kršnovi a službu tomuto bohu a může ho vysvobodit z koloběhu životů. Vysvobození závisí především na jeho upřímnosti, ale samozřejmě také na karmě (zatížení dobrými či špatnými skutky), kterou si v tomto životě či v životech minulých nashromáždil. Mezi duchovními učiteli však zcela mimořádná úcta náleží Prabhupádovi, jemuž náleží zvláštní pobožnost (gurupúdžá).
Společenství
Potenciální příslušníci hnutí Haré Kršna přicházejí do kontaktu s hnutím zpravidla díky jeho veřejným sankírtanům (skupinovým oslavám Kršny zpěvem, hudbou a tancem), přednáškám, vegetariánským restauracím, ekologickým farmám nebo prostřednictvím literatury, kterou hnutí vydává a šíří. Pokud se sympatizant rozhodne stát se oddaným Kršny, prochází vyučováním a duchovní přípravou, která vrcholí obřadem zasvěcení. Při tomto obřadu přijímá duchovní jméno, jehož součástí je i titul dás(a) nebo dásí s významem ?služebník?, resp. ?služebnice?, a zavazuje se k dodržování výše zmíněných regulativních principů.
Oddaní Kršny dávají své životní zaměření najevo i vystupováním na veřejnosti. Můžeme je potkat v typických splývavých oděvech (muže v oranžovém či bílém dhótí a ženy v bílém či pestrém sárí), se znamením žluté hlinky na čele mezi očima, ženy se zahalenou a muže s vyholenou hlavou. Na ulici a při různých příležitostech rozdávají či prodávají prasádam, jídlo obětované Kršnovi.
Mezinárodní společnost pro vědomí Kršny (ISKCON) byla založena roku 1966, roku 1970 vznikla Správní komise (GBC), která se stala po Prabhupádově smrti hlavní autoritou v hnutí. To je spravováno prostřednictvím národních poboček, vedených místními vedoucími pod supervizí guruů příslušné světové zóny. Každoroční setkání asi čtyřiceti členů Správní komise se koná i v indickém Majápuru, Čaitanjově rodišti. Kršnův chrám v tomto městě je možné považovat za centrum hnutí. Velké publikační aktivitě hnutí Haré Kršna slouží nakladatelství Bhaktivedanta Book Trust (BBT), které vydává knihy Prabhupády a jeho následovníků v mnoha jazycích. I do ČR je distribuován studijní časopis ISKCON Communications Journal. Počet členů hnutí se odhaduje na 10?20 tisíc, u nás a na Slovensku celkem asi 200. Kromě nich další desítky lidí s hnutím sympatizují, dodržují některé jeho zásady a podporují ho. Čeští příslušníci hnutí dávají v poslední době přednost výslovnosti i pravopisu ?Krišna?.
První neoficiální komunita oddaných vznikla na území někdejšího Československa roku 1988 v Lanšperku blízko Ústí nad Orlicí. Brzy po roku 1989 vznikla střediska v Praze Na hrázi a na statku u Chotýšan a hnutí postupně vytvořilo stabilní strukturu. Oddaní z ČR a SR mají společné vedení, které tvoří vedoucí představitelé jednotlivých středisek, mezi nimi především prezident pražského chrámu Nenad Nejkov (Narakriti dás), vedoucí Kršnova dvora Václav Lichtág (Varnašram dás) a tiskový mluvčí Antonín Valer (Trilokátma dás). Spojení se Správní komisí zajišťuje československé pobočce guru Bhaktivaibhava Maharádž.
V roli ústředí hnutí Haré Kršna v ČR je chrám v Praze, Jílová 290. Na stejné adrese sídlí také Centrum pro védská studia, které se zabývá osvětovou činností. Dalšími středisky hnutí Haré Kršna u nás jsou ekologická farma (Kršnův dvůr) u Chotýšan na Benešovsku, založená roku 1990, a dvě vegetariánské jídelny v Praze v ulicích Na hrázi (U Góvindy, od roku 1992) a v Soukenické (Góvinda, od roku 1995). K nim je volně připojena i vegetariánská restaurace v Orlické ulici v Praze. Další chrám vytvořilo hnutí v roce 1999 v Lutotíně na Prostějovsku. V roce 1996 se hnutí pokusilo založit vlastní základní školu (gurukulu) na Kršnově dvoře. Projekt byl však ministerstvem školství zamítnut. Roku 2002 získalo hnutí pod jménem Mezinárodní společnost pro vědomí Krišny ? hnutí Haré Krišna status státem registrované náboženské společnosti. Hnutí Haré Kršna v ČR vydává časopis Náma Hatta. Vyšlo také několik českých čísel časopisu Návrat k Bohu, který Prabhupáda založil již v roce 1944.
Zdroj: Encyklopedie náboženských směrů v České republice, nakladatelství Portál
Komentáře
"The ISKCON Revival Movement (IRM) - Hnutí za obnovu původního ISKCONu usiluje o obnovení ISKCONu do jeho dřívější slávy, čistoty a fylozofické střízlivosti prostřednictvím znovuzavedení všech pokynů a standardů, které Šríla Prabhupád vydal. Přednostně uznáním jeho role jako jediné autority a Dikša Gurua pro ISKCON. Pozice IRM je popsána v knize Poslední pokyn. "
Můžete být prosím konkrétnější?
Všeobecné pomlouvání ještě nikomu nepomohlo.
To co IRM propaguje jsou pokyny zakladatele hnutí, které vydal než odešel z tohot světa. Jakou to má spojitost s tímto vaším tvrzením "nepředělávali byste úplně věci, které Šríla Prabhupáda hlásal"?
Ano zřejmě nemůžete být konkrétnější,jelikož na předávání pokynů zakladatele Hnutí Haré Kršna dalším lidem těžko může někdo najít nějakou chybu.
Pokud chcete někoho z něčeho nařknout je třeba citovat. Jinak jsou vaše výkřiky jen dalším potvrzením vašeho postavení.
Zamyslete se prosím příště, nežli něco napíšete, nad tím zda opravdu chcete aby lidé vnímali stoupence Hnutí Haré Kršna právě tím způsobem, který prezentujete.
S pozdravem
A přáním úspěšného dne
V
Ano zřejmě...jde o to, že skutečný ISKCON ty myšlenky prabhupády předává tak, jak jsou. Ale vy coby ISKCON IRM- ne. To je to.
Jsem rád, že se schodneme, že to o co by v ISKCONu mělo jít jsou "myšlenky Prabhupády".
Jako zakladatel má jistě právo si určit jak má Jeho organizace fungovat, a tak si to také určil.
Jelikož jste neuvedl ani jeden příklad kdy IRM podle vás "nepředává myšlenky Prabhupády tak, jak jsou", nelze tomuto vašemu výroku přikládat sebemenší váhu.
Kdokoliv však otevře stránky IRM, okamžitě vidí jaká je skutečnost. A rozhodne se sám pro sebe.
S přáním úspěšného dne
V
Jsem rád, že se...myslím,že Jaya Gurudeva to vyjádřil za mne. Jenom vy jako slepci si furt melete své.
http://www.iskconirm.com/cz/jgd.htm
To je tedy také váš názor?
Ano IRM jen stále opakuje, že Šríla Prabhupád je duchovním učitelem ISKCONU.
To je vše.
S pozdravem
V
http://www.iskconirm.com/cz/jgd.htm
Každý si samozřejmě může přečíst dopisy Jay Gurudéva celé.
A každý komu se nelíbí uctívání Šríly Prabhupády by měl ISKCON opustit.
Duchovní učitel se samozřejmě uctívá následováním jeho pokynů.
A to je věc, kterou propaguje IRM.
Schodneme se na tomto bodě?
V
2.Na co se ptáte?
Tj. na co je třeba odpovědět?
3. Já jsem se ptal, zdali souhlasíte s uctíváním duchovního učitele prostřednictvím následování jeho pokynů.
Pokud ano, je snadné říci ano. :)
Hezký den
V
ISKCON má nyní za cíl nalákat ovečky pro guruy volené prostřednictvím GBC rady.
ISKCONIRM má za cíl vrátit ISKCON do stavu, který fungoval před fyzickým odchodem jeho zakladatele. Tak jak to on nařídil ve své závěti:
" Vyjádření poslední vůle
Já, A.Č. Bhaktivédanta Swami Prabhupáda, zakladatel-ačárya Mezinárodní Společnosti pro vědomí Kršny a Bhaktivédanta Book Trust, který je žákem Om Višnupáda 108 Šrí Šrímad Bhaktsiddhánta Sarasvatí Gosvamí Maharája Prabhupády, v současnosti sídlící v Šrí Kršna-Balaráma Mandiru ve Vrndávanu, takto prohlašuje svou poslední vůli:
1. Governing Body Commission (GBC) bude řídit celou Mezinárodní Společnosti pro vědomí Krišny .
2. Každý chrám bude vlastnictvím ISKCONu a bude řízen třemi výkonnými řediteli. Systém managementu bude pokračovat tak, jak je nyní a není třeba žádné změny. "
Evidentně jsou tedy cíle diametrálně odlišné, a proto stoupenci falešných guruů nemohou souhlasit ani s jedním pokynem Šríly Prabhupády, jak jsme viděli výše.
Děkuji za váš zájem o Hnutí Haré Kršna
S přáním hezkých letních dnů
V
http://www.iskconirm.com/video/divxPlayer.htm
IRM dává možnost návratu k Šrílovy Prabhupádovy. A poté možnost vyvynutí lásky k Bohu:
http://www.iskconirm.com/cz/btp26_ed.html
Hezké letní dny
V
Jsem překvapen, že i V ČR někdo tak hezky dokáže popsat situaci současného ISKCONu.
Jsem také překvapen, že IRM má své centrum v Ostravě.
Děkuji za link.
V
Na stránky BYC Ostrava jsem se díval a o IRM jsem tam nic neviděl. Prezentují stejného "gurua" jako ISKCON. Plus jednoho "nezávislého". Tj. nevidím rozdíl.
Pro mne jsou to jen nadšení nováčci opojení iluzí svobody.
Šríla Prabhupád však chtěl ISKCON s GBC nikoliv nezávislé chrámy.
V
Ano ISKCON se neustále štěpí jak z něj odchází tzv. guruové a berou sebou "své" žáky, kteří ve skutečnosti patří Šrílovy Prabhupádovy.
Viz. příklad s ostravským BYC.
Ke své původní síle a jednotě se ISKCON vrátí teprve až GBC povolí oddaným znovu sloužit pouze Šrílovy Prabhupádovy.
Problém je v tom že většina členů GBC je zároveň "guruy" : )
V
Na stránky...No řeknu ti asi jedno než dělat předčasné soudy tak bych sedl k PC a napsal email abych se konečně dozvěděl relevantní informace jak se věci mají, myslím že i v ISKCONU sou guruové co se od mafiánských praktik distancují, a myslím že je ideální mít za gurua prabhupádova žáka, ale to není o ničem tady něco psát, pokud seš upřímný hledající tak aspon napíšeš [email protected] a konfrontuješ se s ním a pak můžeš upřímně soudit,neboj on ti za rozdílný názor nadávat nebude, nejedná jak je zvykem v současném iskconu.Vím že dokonce do chrámu jezdí člověk který má věčně námitky a oni ho tam v pohodě tolerujou,všichni sme přivedeni na nějakou cestu podle své karmy, ale myslím že pokud ostravský chrám neposoudíš důkladně a upřímně ztratíš možnost udělat si pozitivní zkušenost a spojit se s upřímnýma oddanýma a stloukat nektar oddanosti pro krišnu.Fakt já bych se na tvém místě sebral a přijel na program, bud bych se naštval a udělal špatnou zkušenost, nebo dobrou ale nedělal bych soudy z patra, to je pak fakt škoda když se člověk zplete
V jednotě je síla.
V
V naší filosofii žák dělá jen to co mu guru nařídí:„Když se někdo stane žákem, jednoduše nemůže neuposlechnout pokyn duchovního učitele.“ (Šríla Prabhupád přednáška z Bg., 11/2/75, Mexiko)
Ten kdo si dělá co chce, není žákem, přesto že má oficiální zasvěcení a spoustu titulů.
více informací o skutečném hnutí Haré Kršna
www.ISKCONIRM.com
Pokud by k tomu někteří žáci dostali pokyn, jistě by se stát guruy mohli. Žádný takový pokyn však Šríla Prabhupád nevydal.
Místo toho zavedl v Iskconu systém prostřednictvím kterého pokračuje jako guru pro celou organizaci. http://iskconuk.com/?page_id=183
Podobně jako je tomu i u mise Rámakrišny a nyní nově v organizaci Šrí Činmoje.
Více o systému, který zavedl Šríla Prabhupád v Iskconu lze nalézti např. i zde:
http://cs.wikipedia.org/wiki/ISKCON#Dokument_z_9._.C4.8Dervence_1977
Rád vysvětlím nějaký další konkrétní bod, pokud bude třeba.
V
http://www.veda.harekrsna.cz/
Muzete mi psat dotazy na email.
Ke kritice: Samozrejme i v hnuti Hare Krsna jsou jen lide. Rozdil oproti vetsine ostatnich je, ze hodne z nich chce udelat skutecny duchovni pokrok a to se jim dari.
Filosofie a teologie gaudija vaisnavismu
podava nejpodrobnejsi informace o vsech nejvyznamnejsich existencialnich otazkach, ktere si lze polozit. Staci ji studovat zaroven s jinymi naukami a srovnavat.
Nekteri vsak dokazou zneuzit cokoliv a nadelat spoustu skod, napriklad sirenim scestnych interpretaci. Je na kazdem, jestli se tim necha odradit nebo ne. Lze to povazovat za test inteligence. Hari Hari
http://www.youtube.com/watch?v=yuVVHEl28-c
Proto je současný ISKCON takový jaký je. Pouze ovce a ovčáci zůstávají.
Pravda však zvítězí.
http://www.youtube.com/watch?v=yuVVHEl28-c
Tak jak to vždy všechny sekty dělají.
PS: Omluvte můj pravopis, nikdy sem v něm nevynikal. :)
Žáci nových guruů je v roce 1996 z ISKCONU vyhnali.
Ano v ISKCONu se běžně margarín a další chemikálie do jídla přidávají.
- Odpovědět
Pošli odkaz