Reklama

Auta na etanol nebudou zelenější

Auta na etanol mohou mít horší dopad na kvalitu ovzduší a lidské zdraví než běžná benzinová vozidla. Tvrdí to vědec Mark Jacobson z kalifornské Stanfordovy univerzity, který sestavil počítačový model simulující ovzduší v roce 2020. Zjistil, že pokud by všechna auta jezdila na biolíh, zvýšila by se v některých oblastech koncentrace ozonu. To by prý znamenalo o něco větší počet úmrtí na respirační potíže nebo astmatické záchvaty.

Výsledky svého bádání, se kterými mnozí ekologové nesouhlasí, Jacobson zveřejnil v časopise Environmental Science and Technology.


Právě podíl biopaliv na celkové spotřebě pohonných hmot v dopravě by měl dosáhnout v Evropské unii do roku 2020 deseti procent. Země EU se na tom dohodly v březnu v rámci boje proti klimatickým změnám prostřednictvím zvyšování podílu obnovitelné energie na celkové energetické spotřebě unie.


Počítačový model, se kterým pracoval odborník na atmosféru Jacobson, vzal v potaz různé faktory, například teplotu, sluneční svit, mraky nebo déšť. Model nastínil kvalitu vzduchu v roce 2020 při dvou možných scénářích.


V jedné simulaci jezdila všechna auta na benzin a ve druhé byla poháněna palivem E85, což je směs 85 procent etanolu a 15 procent benzinu. Autor studie ovšem přiznal, že zatím není reálné, aby biopaliva používala všechna auta.


Jacobson zjistil, že kdyby všechny vozy jezdily na E85, v některých částech Spojených států by se v porovnání s auty na benzin velmi zvýšila koncentrace ozonu, která by měla negativní účinky na lidské dýchací ústrojí. Projevilo by se to 200 úmrtími navíc ročně v celých Spojených státech. Statisticky by to znamenalo též dalších 770 návštěv pohotovostí a 990 hospitalizací.


Ačkoli díky ježdění na etanol se podle studie snížila přítomnost dvou karcinogenů ve vzduchu, množství jiných rakovinotvorných látek se naopak zvýšilo, takže vliv na výskyt zhoubných nemocí byl stejný jako při znečištění způsobeném výfukovými plyny.


"Zjistili jsme, že i při použití E85 budou dopady na lidské zdraví stejné jako u benzinu, jehož zplodiny ročně způsobí 10.000 předčasných úmrtí," řekl Jacobson. Otázkou tak podle něj je, zda má propagace etanolu a jiných biopaliv nějaký smysl, když to lidskému zdraví neprospěje.


"Pokud jde o znečištění, není etanol ekologický," dodal vědec. "Pokud chcete používat etanol, dobrá, ale neargumentujte zdravím. Není lepší než benzin, možná je dokonce ještě horší.


Jacobsonova studie popudila některé ekology. "Je to provokativní koncept, který nefunguje," řekl agentuře AP Roland Hwang z Rady pro ochranu přírodních zdrojů. Další ekologové upozorňují na to, že jiné studie ukázaly, že etanol je "zelenější" než benzin.


O využití etanolu debatují ve světě zemědělci, politici, průmyslníci i ekologové. Zatím se neshodli na tom, kolik etanolu by mělo být produkováno, na jaké ploše by se měly pěstovat plodiny, z nichž se etanol vyrábí, a kolik by to stálo.


Zdroj: ČTK

Reklama
Reklama

Komentáře

111111 (St, 25. 4. 2007 - 08:04)
To je dobré akorát pro bohaté. Normální lidé budou stále jezdit v ojetinách deset a více let starých.
P (St, 25. 4. 2007 - 12:04)
Tak o této studii se dá říci pouze jedno: "nádherná ropná loby" :) Neni zde uvedeno nic o tom jak byl matematickej model sestavene, s jakými objemy motorů bylo počítáno, emisemi .. nevim, nevim, nějak se mi to nezdá .. biopalivy se zabývám již delší dobu, nejsou sice žádná extra výhra, ale pořád lepší než ty současné fosilní
Marcel (St, 25. 4. 2007 - 14:04)
No, nějak tak mě v tom taky schází právě ty podstatné věci. A jaké já mám zkušenosti, bude to zase jen pro pár "vyvolených", ostatní budou, díky "české cestě ekonomiky" dál nucení využívat ojetiny, nebo , v případě, že se prosadí Bursíkova restrikce, budou nuceni vyměnit auto za bickyl:)
Návštěvník (Ne, 29. 4. 2007 - 08:04)
Všichni se zábývají tím na co mají auta jezdit. Nebylo by lepší zabývat se tím, jak snížit počet aut na silnicích?
pgjed (Pá, 19. 12. 2008 - 12:12)
Nevím zda je Jacobsonova zpráva stejně hloupá, jako je článek ČTK. Pokud ovšem neříká, jakým reakčním mechanismen by ausgerechnet při spalování etanolu ve spalovacích motorech mělo vznikat enormní množství ozonu, nebude příliš chytrá ani zpráva, ani autor. Osobně si nedovedu představit onen chemizmus. Ani měření spalin motorů jezdících na etanol nic takového neprokázala. S vysokou pravděpodobností je to hloupost.
TITULEK (So, 12. 5. 2012 - 16:05)
Samozřejmě nesmějí zapomenout bulvární titulek
Reklama