Telefonování se smrtí
Telefonování v automobilu dnes není žádnou módou, ale nutností. Cestujete- -li s podnikatelem nebo manažerem, napočítáte, že má ve všední den na stokilometrové trati v průměru dvanáct telefonátů, z toho nejméně tři zprávy SMS. Obsah rozhovorů je převážně pracovní. Kdyby při každém zazvonění řidič zastavil a rozmlouval, protáhla by se mu cesta z jedné hodiny na hodiny tři. Podnikatel si nemůže dovolit netelefonovat, ale také nesmí riskovat a selhat. Telefonování za jízdy je jednoznačně rizikovým aktem. Řidič je nucen, i když má telefon ve voze zabudovaný a ruce třímají volant, rozdělit pozornost na ovládání auta, na zrakové vnímání dopravního provozu a na sluchové vnímání sdělovaných informací. Vizuální zdroj informací je potlačen, aby mohl být ten akustický vnímán. Není pochyb o zvýšené zátěži, zvláště jede-li vůz po dálnici nebo v hustém městském provozu, kdy má řidič ustavičně sledovat provoz v pruzích, před i za vozidlem, značení, signalizaci a chodce.
Jedná-li se o emotivně nestabilního jedince nebo člověka v nepříznivém psychosomatickém stavu, koncentrovanost se ještě zhorší. S tím je nerozlučně spjata schopnost hodnocení dopravní situace, rozhodování a reagování. Všechno se prodlužuje. Tak např. při 110kilometrové rychlosti v hodině na dálnici zastaví telefonující řidič o čtrnáct metrů dále než netelefonující. Nic se nemusí stát, je-li situace zhodnocena při pomalejší jízdě a s dostatečným předstihem. Není-li posouzena včas, objeví se i prchlivá a neuvážená reakce, která je většinou špatná, a jízda končí nehodou.
Výzkumy o problematice telefonování za jízdy dospěly k závěrům: Jde o činnost riskantní a zátěžovou, která nutí k rozdělování pozornosti, a to i v případě, že se používá stabilně uložený telefon ? sada ?hands free?. Zjistilo se např., že při telefonování dochází ke změně rychlosti, k prodlouženému reagování a nerovnoměrné jízdě, někdy k sjíždění ke krajnici nebo ke středu komunikace. Nehody vesměs nastávají při manipulaci s telefonem, kdy je motorista zaskočen zvoněním, a při volbě čísla. Méně často při samotném rozhovoru. Za komplikovaných dopravních situací brání telefonování i u průměrně dopravně způsobilého řidiče přiměřenému zachycení, vnímání a zpracování informací. Experimenty ukázaly na změnu reakční doby v závislosti na věku řidičů. U mladších do 30 let se čas reagování prodlužuje přibližně o půl vteřiny a u starších až o 1,5 sekundy. Také po skončení rozhovoru není optimálně koncentrována pozornost na dopravní ruch. Riziko selhání vzrůstá v období asi 15 minut po ukončeném telefonování asi čtyřikrát a je o to výraznější, šlo-li o hovor provázený tenzemi.
Intenzita soustředění na více činností bývá u mužů slabší než u žen. Tak např. v testu rozdělování pozornosti, kdy se člověk musí soustředit např. na počítání v časové tísni a současně na naslouchání a zapamatování naslouchaného, bývají lepší citově stabilizované reprezentantky něžného pohlaví.
Nemalý vliv na udržení pozornosti má obsah rozhovoru. Je rozdíl, domlouvá-li se schůzka, nebo požaduje- -li se nějaké vysvětlení, řešení problému nebo rozhodnutí. Nebezpečí číhá při telefonickém projednávání sporných otázek. Člověka může problém natolik emotivně zaujmout, že usměrní pozornost převážně na hovor a nezbude mu kapacita na spolehlivý způsob jízdy. Pokud nezastaví nebo nepřeruší telefonování, nelze vyloučit selhání.
Telefonování za jízdy je zakázáno v Itálii a Portugalsku. Ve Švýcarsku a Velké Británii je možné telefonovat za jízdy v případě, že telefon není držen v ruce. Telefonování za jízdy je u nás zakázáno, ale zákaz není příliš respektován.
Zdroj: Havlík - psychologie pro řidiče, nakladatelství Portál
Komentáře
Nové vozy by měly být rovnou opatřeny technickými zábranami-neodpojitelnou rušičkou, která by se spustila nastartováním motoru. Toto by muselo být ze zákona. Jak by takový podnikatel nastartoval, měl by telefon bez signálu, dokud by nezastavil. Jak by vypnul motor, přišly by mu SMSky a kdo by chtěl, nechal by mu i vzkaz ve schránce. Postupně bych toto vyžadoval v autech povinně, jak se uzákonily třeba mlhovky. Jinak jde opravdu o život.
Jinak bych byl proto, aby v blízkosti zařízení pro děti, hlavně škol apod., byl provoz aut výrazně zredukován, včetně úplného zákazu vjezdu mimo lidí, kteří tam bydlí-na zvláštní kartu. Ti navíc ještě přes obytnou zónu a zpomalovací prahy. Také by prospělo omezení rychlosti na dálnici na 100km/h, a překročení trestat ne směšnými pokutami, ale od 10000Kč nahoru a při opakování zabavením papírů na několik let. K vybavení na dálnicích by patřily pevně nainstalované radary, jako je tomu ve městech-a samozřejmě bez upozornění že někde radar je-ani by to nebylo vidět. Situaci na našich silnicích kromě "tvrdé ruky" totiž jinak nic nevyřeší!! Na hrubý pytel hrubá záplata.
Nez si clovek poridi mobil, mel by slozit kauci min. 25 000 Kc, ktera by se v pripade nehody dala pouzit na pomoc obetem. Pokud by clovek do 5 let nic nespachal, kauce by byla vracena i s uroky, jako kdyby mel penize ve sporitelne.
Ridicak by se mel odebrat minimalne na 4 roky, ale jeste lepe tak na 6-8 let. Pokud je jedinec provozovatelem zivnosti ci tzv. podnikatel, mel by se na nej vztahovat uplny zakaz vydani mobilu, nebo pod kauci alespon 200 000 Kc s podminkou, ze mobil NIKDy nebude pouzivan v aute a v pripade zjisteni, ze tento jedinec telefonuje pri rizeni, pak povinnym odnetim svobody v delce 2 roky minimum a to v napravnem zarizeni nejtezsi skupiny s omezenym pridelem kalorii.
Jizda vlakem by mela byt zcela dotovana statem a jedincum, kteri jezdi vlakem alespon 6x mesicne by mela byt vyplacen mesicni ekologicky prispevek radove nekolika tisic, rovnez tak lidem, kteri se vzdaji mikrovlnne trouby ci kteri podepisi cestne prohlaseni, ze tuto si nikdy neporidi.
Mně by se zamlouval např. princip s použitím operativních prostředků: v každém kraji 1 neoznačené auto, prošpikované elektronikou, 4kamery nastavené do potřebných směrů, k tomu radar, výkonné kompy pro uložení dat, k tomu satelitní navigace pro přesné zaznamenání polohy vozidlo. Toto auto by nepřetržitě jezdilo po cestách daného kraje a zaznamenávalo veškeré dění. Jeden operátor by sledoval dění vpředu, druhý vzadu a pomocí časových značek by označovali místo na záznamu, kde by se něco událo. Po příjezdu by se data přesypaly do pevného kompu a jiná směna by začala vyhodnocovat. Cestu generovat počítačem těsně před vyjetím. Možná by se za pár měsíců značně zlepšila kázeň na cestách. K tomu by se samozřejmě muselo přidat opatření, aby některé přestupky "nezapadly".
za spatny parkovani je vseobecne znama vec. Proc se ale tedy nekdo dava k policajtum za ucelem buzerovat druhy?
Policajti jsou preci od toho aby nas chranily ne??? Kdyz jede nekdo v MHD nacerno nebo nema dalnicni znamku tak na to pohotove prijdou. Ale kdyz nekoho zabijou nebo znasilnej tak si nevedi rady. A kdyz uz dotycnyho vraha chytnou tak je soudy pustej!!!!!
- Odpovědět
Pošli odkaz